چرا حالا هیچ کس نگران رشت نیست؟

دوره مدیریت جسورانه دکتر ثابت قدم با همه فراز و نشیب هایش به پایان رسید و تحولات عمده ای در رشت رخ داد به هر دیدی که به چهره رشت نگاه کنیم ثابت قدم موفقیت هایی را برای رشت رقم زد. پیاده راه فرهنگی که که باعث شهرت رشت در سطح کلان شد، سامان دادن به منطقه سلیمان داراب و بهبود هرچند اندک وضعیت مقبره میرزای مظلوم و سایر مفاخر و ثبت رشت به عنوان شهر خلاق یونسکو در غذا که در دوران مدیریت ایشان بر شهرداری رقم خورد و فراتر از همه اینها اینکه بحث شهردار رشت و مسائل مرتبط با آن به سطح عمومی کشیده شد و کمتر کسی بود که در مورد مسائل شهری و شهرداری نظر ندهد. مسئله ای که پیش از آن به منحصر به نخبگان شهری بود.

و ارتقای جایگاه شهردار در رشت و افزایش توقعات مردمی که به عنوان نمونه میتوان ماجرای برف سنگین رشت در سال 83 و 86 را دید که از دید عموم مردم بحران و مدیریت بحران دو واقعه فوق صرفا متوجه استانداری بود و کمتر کسی نگاهی به شهرداری و شهردار داشت اما در مسئله برف سال 95 همه نگاه ها و انتظارات به شهردار بود.

بحث افزایش دغدغه مردمی شاید می توانست مهمترین دستاورد دوران مدیریت ثابت قدم باشد چرا که مردم نسبت به شهرداری حساس شده بودند و دغدغه مند بودن شهروندان یک شهر و یا کشور می تواند مهمترین عامل پیشرفت آن شهر باشد.

نگارنده نه با خط مشی سیاسی دکتر ثابت قدم موافقم و نه قصد دفاع تمام قد از مدیریت ایشان را دارم چرا که ایشان در زمینه اجرای پروژه ها طبق برنامه عمل نکرد.

 و نه آنچنان که این روزها میگوید به بافت قدیمی رشت و حفظ خانه های قدیمی توجهی کرد و نه توجهی به رودخانه های رشت داشت(مانند تمامی مسئولین دیگر استان) .

اما هدف اصلی از نوشتن این مقاله این است که چرا این روزها دیگر مسئله شهرداری رشت دغدغه اصلی شهروندان نیست؟ چرا وقتی در زمانی که پروژه های مختلف در سطح شهر رقم می خورد این همه هجمه و حمله به مدیریت شهری بود؟ روزی نبود که کارشناس و غیر کارشناس به ثابت قدم حمله نمی کردند. اما این روزها که هیچ کار مفیدی در سطح شهر انجام نمی شود و هیچ پروژه جدیدی را در سطح شهر شاهد نیستیم ولو با نقصان،  چرا انتقادی به مدیریت شهری نمی شود؟

جالب اینجاست که گویی عده ای این وضعیت بلاتکلیفی را بیشتر برای شهر می پسندند و گوشه و کنار خبر می رسد که دوران سرپرستی بر شهرداری تمدید می شود و فعلن خبری از انتخاب شهردار نیست.

مسئله ای که نگران کننده است این است که ظاهرا جنس انتقاد مردم عادی و غیر متخصص از مدیریت ثابت قدم بیشتر از اینکه دغدغه شهروندی و رشتوندی بوده باشد ناشی از موجی بود که مدیران مخالف ثابت قدم ایجاد کرده بودند چرا که اگر چنین نبود اکنون کجا هستند؟ چرا دیگر در مباحث عمومی خبری از انتقادهای تند و گزنده به مدیریت شهری نیست؟

اگر انتقادی به مدیریت ثابت قدم بوده که قطعا بوده چرا اکنون که رشت با سرپرست اداره می شود این حساسیت وجود ندارد و چرا شهروندان آنچنان که باید و شاید بابت این کوتاهی به منتخبان شورای شهر انتقاد نمی کنند؟

برای داشتن شهری آباد لازم است فارغ از دسته بندی های سیاسی پرسشگر و مطالبه گر باشیم. نیاز هست همانطور که در زمان اجرای بد یک پروژه انتقاد می کنیم در زمانی که پروژه ای انجام نمی شود دو چندان انتقاد کنیم و فشار بیاوریم.

شورای پیشین در زمانی که عمرش رو به پایان بود در اقدامی شتاب زده و بدون فکر شهردار را عزل کرد و و شورای فعلی هم ظاهرا عجله ای برای انتخاب شهردار ندارد.

شورای شهر موظف است در کوتاه ترین زمان ممکن شهرداری شایسته و با برنامه روشن معرفی کند وگرنه مطمئن باشد مردم رای خود را از آنها پس خواهند گرفت.

سینا رژیمند

وزیر کشور حکم نجفی را برای شهرداری تهران صادر کرد

ایرنا نوشت: سخنگوى وزارت کشور گفت: در اجراى تبصره ٣ ذیل بند یک ماده ٨٠ قانون شوراهاى اسلامى کشور و انتخاب شهرداران و پس از طى مراحل قانونى، حکم شهردار تهران توسط وزیر کشور صادر شد.

 

سامانى با تشريح فرآيند قانونى صدور حكم شهردار افزود: صورتجلسه شوراى شهر تهران درخصوص شهردار پيشنهادى در روز چهارشنبه يكم شهريورماه به وزارت كشور واصل شد و عليرغم آنكه مطابق قانون فرصت ده روزه اى براى وزارت كشور به منظور تطبيق شرايط فرد پيشنهادى با موازين قانونى پيش بينى شده است، به جهت اهميت مديريت كلانشهر تهران، در روزهاى گذشته، بررسى هاى لازم توسط وزارت كشور و همزمان با آن استعلامات قانونى از مراجع ذيصلاح به عمل آمد.

وى تاكيد كرد: باتوجه به وصول پاسخ مثبت استعلامات و تكميل مراحل قانونى، حكم محمدعلی نجفى براى تصدى سمت شهردار تهران توسط وزير كشور صادر شد.

 

شهربازی رشت به مسکن مهر انتقال می یابد؟

شهربازی رشت هنوز در انتظار تصمیم شورا و شهرداری این شهر است. با اینكه رشت از وجود یك مركز مفرح بازی كه اکثر شهرهای مراكز استان‌ها و شهرهای مطرح كشور از آن برخوردار هستند، محروم است اما پس از ۳ سال هنوز شهربازی رشت در انتظار تصمیمی است كه باید از سوی مدیریت شهری اتخاذ شود.

اواخر بهار امسال بود كه پس از ۳ سال وقفه هیأت سرمایه‌گذاری شهرداری رشت بر آن شد كه شهر بازی را به‌صورت ترك تشریفات (خرید كالا و خدمات برای دولت بدون استفاده از مناقصه)به یك سرمایه‌گذار مطرح در حوزه شهربازی‌های كشور واگذار كند.

لایحه این تصمیم هیأت عالی سرمایه‌گذاری نیز به شورا آمد و با مخالفت اولیه اعضا به كمیسیون‌ها ارجاع داده شد تا تصمیمی درست درباره آن گرفته شود. هنوز این تصمیم در میان جلسات كمیسیون‌ها دست به دست می‌چرخد و شورا و شهرداری به تصمیم نهایی برای آن نرسیده‌اند.

اگرچه این تصمیم شهرداری با موافقت‌ها و مخالفت‌های متعدد روبه‌رو شده است ،اما این بار خبرهایی از راه‌اندازی یك شهربازی وسیع و مجهز در مسكن مهر رشت به گوش می‌رسد.

شهربازی در حاشیه رشت
تلاش‌هایی در دست اجراست كه یك شهربازی با وسعت ۴۰ هكتار در حوالی شهرك مسكن مهر رشت ایجاد شود.
پیشنهاد ایجاد این شهربازی در رشت، اولین بار از سوی جوان‌ترین عضو شورای شهر رشت در صحن علنی این شورا در خرداد مطرح شد. «فرهاد شوقی» با مطرح كردن این پیشنهاد كه شهربازی رشت به مسكن مهر منتقل شود، گفت: نیاز است كه شهربازی را در منطقه ای بسازیم كه برای اقشار ضعیف شهر نیز قابلیت استفاده داشته باشد.

این عضو شورا تأكید كرد: راه‌اندازی مجدد شهربازی در فضای كنونی آن كه سال‌هاست میزبان دستگاه‌های بازی است، برای ساكنان منطقه مشكل آفرین است. بهتر است كه شهربازی رشت با الگوبرداری از همه شهرهای برخوردار از شهربازی، به فضایی حاشیه ای برده شود.

حال با گذشت تقریبا یك ماه از مطرح شدن این پیشنهاد، آن هم در اثنای دست به دست شدن پیشنهاد هیأت عالی سرمایه‌گذاری برای ترك تشریفات شهربازی رشت، خبرها از تمركز بر آن شنیده می‌شود و به نظر می‌رسد كه اجرای طرح قوت گرفته است.

گنجایش یك شهربازی مدرن

کارگرنیا 10 مرداد
عضو شورای شهر رشت كه در هیأت سرمایه‌گذاری شهرداری نیز حضور دارد در این باره می‌گوید: راه‌اندازی یك شهربازی در مركز شهر كه فضای لازم برای پاركینگ را ندارد، درست نیست.
«محمدحسین واثق كارگرنیا» كه یكی از مخالفان اعطای فضای شهربازی قدیمی شهر به‌صورت ترك تشریفات به سرمایه‌گذار است عقیده دارد با وجود اینكه شهروندان پس از تصمیم شورای شهر در ۳ سال پیش، از شهربازی محروم هستند، ،اما نباید فضای مذكور را به راحتی به سرمایه‌گذار واگذار كرد و باید فضای موجود را برای ایده‌های بهتری در نظر گرفت.

این عضو شورا می‌افزاید: نبود پاركینگ و همین‌طور سر و صدایی كه از فعالیت دستگاه‌های بازی شهربازی قبلی در مركز شهر به وجود می‌آمد سبب نارضایتی شهروندان ساكن در منطقه بود، به همین دلیل می‌توان از فضای كنونی شهربازی در پارك محتشم برای ایده‌های دیگری همچون زمین‌های ورزشی بهره‌برد و شهربازی را در فضای بهتری ایجاد كرد.

رشت نیاز به شهربازی مدرن دارد

عباس صابر تیر
عضو دیگر شورای شهر نیز كه در هیأت عالی سرمایه‌گذاری شهرداری عضویت دارد بر این عقیده است كه باید شهربازی رشت به‌عنوان برندی برای شهر در كشور مطرح شود. «عباس صابر» می‌گوید: با اینكه فضای شهربازی كنونی در مركز شهر از جایگاه خوبی برخوردار است ،اما برای شهری چون رشت لازم است كه یك شهربازی مدرن داشته باشد كه برند شهر محسوب شود.
وی می‌افزاید: زمینی كه در مسكن مهر در تملك شهرداری است ۴۰ هكتار مساحت دارد و می‌توان برای آن یک مجموعه تفریحی و بازی بسیار وسیع ایجاد كرد كه مورد استقبال شهروندان وگردشگران قرار گیرد.

صابر بر این باور است كه فضای كنونی شهربازی در مركز شهر گنجایش چنین ایده ای را ندارد و می‌تواند به علت وسعت كم و همین‌طور قرار گرفتن در مركز شهر كه با نبود پاركینگ روبه‌رو است، به یك سالن بازی سرپوشیده و چند زمین مجهز به امكانات ورزشی تبدیل شود تا شهروندان از آن بهره‌مند شوند. صابر می‌گوید: باید برای ۱۰ سال آینده شهر و زمانی كه توسعه می‌یابد، برنامه‌ریزی كرد.

پارک آبی
علاوه بر ایده‌هایی كه مدیریت شهری رشت برای ایجاد دو شهربازی (كوچك و بزرگ) در شهر رشت دارد، یك پارك آبی نیز برای رشت در فهرست ایده‌های هیأت عالی سرمایه‌گذاری رشت قرار دارد. اگرچه راه‌اندازی این پارك آبی در سمت دیگری از شهر (جنب بیمارستان آریا) از یك سال پیش در نظر گرفته شده است و مصوبه شورا را در دست دارد ،اما هنوز فعالیت‌های اجرایی آن آغاز نشده است. اگرچه هیأت عالی سرمایه‌گذاری از انتخاب سرمایه‌گذار برای پارك آبی شهر نیز خبر می‌دهد.

به نظر می‌رسد رشت با وجود اینكه در سال‌های گذشته از یک مجموعه تفریحی كه فضایی شاد را برای خانواده‌ها، جوانان و كودكان ایجادكند، محروم بوده است ،اما ایده‌های متعددی برای آینده شهر اندیشیده شده است كه باید منتظر ماند تا به مرحله اجرایی برسند. ایده‌هایی كه اجرایی شدن هر‌كدام از آنها نشاط و پویایی را برای شهر رقم می‌زند.

ساکنین حاشیه رودخانه‌های رشت به مسکن مهر می‌روند


به گزارش گیلان خبر به نقل از ایسنا، از سوی برخی از طبیعت دوستان گیلان نیز پیشنهاد شده است اگر قرار نیست کسی این رودخانه‌ها را نجات دهد، حداقل نام گوهر‌رود به گل رود و نام زرجوب به زهر جوب تغییر پیدا کند، زیرا این رودخانه‌ها از عوامل اصلی افزایش سرطان در گیلان شناخته شده‌اند.

این همه آلودگی رودخانه‌های رشت به دلیل سرازیرشدن انواع فاضلاب‌های صنعتی، بیمارستانی، کشاورزی و خانگی ‌است و به خصوص در هوای گرم تابستان گیلان بوی بسیار بد این رودخانه مردم و مسافرین استان را رنج می‌دهد.

آلودگی علاوه بر ایجاد بوی متعفن این رودخانه‌ها، مناظر زشتی در حاشیه این رودخانه‌ها بوجود آورده است و موجب شده مشکلات شهری برای مردم بوجود آید.

علی خاوری مدیرکل راه وشهرسازی گیلان در گفت وگو با خبرنگار ایسنا ‌با بیان این که 200 واحد مسکن مهر برای جایگزینی و تخلیه ساکنین حاشیه‌های رودخانه رشت اختصاص یافته است، گفت: درحال حاضر رودخانه‌های رشت اصلا وضعیت مناسبی ندارند و اگر متولیان ساماندهی این رودخانه‌ها به موقع برای نجات و احیای این رودخانه‌ها اقدام می‌کردند، اداره کل راه و شهرسازی گیلان نیز در حوزه کاری خود می‌توانست اقدامات جدی برای از بین بردن مناظر نامناسب حاشیه این رودخانه‌ها انجام دهد.

وی خاطر‌نشان کرد: برای دور کردن ساکنین حاشیه رودخانه‌های رشت 200 واحد از واحدهای مسکن مهر رشت را در اختیاری شهرداری رشت گذاشته‌ایم و این کار برای اولین بار در کشور انجام شده است.

خاوری افزود: در صورت جایگزینی متخلفان و ساکنان حاشیه رودخانه‌های رشت در مسکن مهر حریم رودخانه آزاد می‌شود و می‌توان کارهای مطالعه شده را اجرایی کرد.

دکتر آخوندی وزیر راه وشهر سازی نیز در سفر خود به گیلان در ایام نوروز با اشاره به اهمیت نقش مهم رودخانه‌های شهر در ایجاد طراوت و جذب گردشگر گفت: رودخانه‌های رشت اکنون از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و در بازآفرینی شهر باید این امر لحاظ شود.

وی با بیان اینکه در بازآفرینی شهرها هدف اصلی اصلاح و ساخت محله‌های قدیمی ناهنجار است، افزود: برای بازآفرینی شهرها باید‌ به موضوعات رفاهی، تجاری و ... توجه شود و جایگاهی ایجاد‌ می‌شود تا مردم لحظات استراحت خود را به خوبی سپری کنند.

آخوندی خاطر‌نشان کرد: برای اجرای پروژه پیاده‌راه فرهنگی رشت یک محور بسیار طولانی از غرب و شرق در نظر گرفته شده است.

اقامت بیش از 3 میلیون مسافر در گیلان

رضا علیزاده،  در زمینه انگیزه زیاد مسافران ورودی به استان گیلان اظهار کرد: با توجه به پایان دور نخست سفرهای نوروزی همچنان شاهد ورود خیل عظیمی از گردشگران به‌منظور سفر به گیلان هستیم که با توجه به ویژگی‌های منحصر بفرد گردشگری استان، بروز شرایط کنونی دور از انتظار نبوده است.
 
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر گیلان با اعلام این خبر، از رشد 7.49 درصدی اقامت مسافران در واحدهای اقامتی استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و در بازه زمانی 27 اسفند 94 تا پایان 6 فروردین 95 گفت و با اشاره به اقامت 3 میلیون و 143 هزار و 999 نفر شب در واحدهای اقامتی استان افزود: با توجه به استقبال خوب گردشگران از جاذبه‌های تاریخی و ‌فرهنگی گیلان، حضور پرشوری را در موزه‌های استان شاهد بودیم که براساس آمار بدست آمده تعداد 195هزار و 400 نفر از این مجموعه‌ها بازدید بعمل آوردند.
 
وی افزود: 571 مسافر خارجی نیز در مدت اعلام شده در مراکز اقامتی گیلان اقامت کردند.
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در ادامه خاطرنشان کرد: طبق آمار، بیش از 565 هزار خودرو در مدت یاد شده وارد گیلان شده است.
 
علیزاده ادامه داد: در میان رتبه‌بندی بازدید از موزه‌ها نیز، مجموعه قلعه رودخان با 167 هزار و 391 نفر بازدید، موزه میراث روستایی با 14هزار و 428 نفر بازدید هم‌چنین موزه نظامی انزلی نیز با 5 هزار و 572 نفر بازدید به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم بیشتر بازدید از موزه‌های استان را در مدت یاد شده به خود اختصاص دادند.
 
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر گیلان یادآور شد: شهرک تاریخی ماسوله نیز با استقبال مطلوب مهمانان نورورزی، بیش از 75 هزار و 800 نفر بازدیدکننده داشته است.
 
علیزاده همچنین روند بازرسی های نظارتی خاطرنشان کرد: در مدت یاد شده 993 مورد بازدید از اماکن پذیرایی و اقامتی و خدمات گردشگری استان بعمل آمده که در این راستا 60 مورد تذکر و 7 مورد اخطار کتبی به ثبت رسیده است.
 
به گزارش ایسنا، نوروز امسال، خانه شوکتی و نیز عون بن علی به‌عنوان دو مجموعه جدید در شهرک تاریخی ماسوله به لیست موزه‌ها اضافه شد که بر این اساس تعداد موزه‌های گیلان به عدد 9 رسید.

رشت صاحب «دیوار سبز» می شود

کار اجرایی ساخت اولین دیوار سبز شهر رشت با همکاری دو سازمان پارک ها و فضای سبز و همچنین سازمان زیباسازی شهرداری رشت همزمان با هفته منابع طبیعی آغاز شده است. دیوار سبز یا دیوار زنده دیواری است که بخشی از آن و یا تمام آن دارای پوشش گیاهی است و به آن باغ عمودی نیز گفته می شود. گفتنی است اولین دیوار سبز بر روی پایه های پل روگذر گاز در رشت ایجاد می شود.

دریای خزر غرق د‌‌‌ر نيترات و فسفات

د‌‌رياي خزر با گنجينه اي از تنوع زيستي منحصر به فرد‌‌ مي‌رود‌‌ که به‌عنوان يكي از آلود‌‌ه ترين د‌‌رياهاي جهان شناخته شود‌‌.

به گزارش رخ آنلاین به نقل از قانون، سواحل جنوبی د‌‌ریای خزر كه د‌‌هه‌های متماد‌‌ی است تفرجگاه ما ايراني‌هاست ، اكنون د‌‌ر آماج حجم بالاي آلود‌‌گي‌ها قرار گرفته است . از سویی سيل عظيم گرد‌‌شگران ، سالانه كوه زباله‌ها را د‌‌ر این د‌‌ریا آب مي‌کند‌‌ و از سوی د‌‌یگر  فاضلاب‌هاي شهری روانه این د‌‌ریا مي‌شوند‌‌ ، بد‌‌ون اینکه مسئولان شهری و محیط زیست اقد‌‌ام جد‌‌ی برای بازيافت آن کنند‌‌. این همه ماجرا نیست؛ عمق فاجعه آنگاه بیشتر روشن مي‌شود‌‌ که یاد‌‌آور شویم این د‌‌ریا، د‌‌ريافت كنند‌‌ه آلود‌‌گي‌هاي 5 كشور د‌‌يگر نیز هست .

بخش مهمي‌از اين آلود‌‌گي از جانب جمهوري آذربايجان است و نشت مواد‌‌ نفتي از تاسيسات استخراج نفت نيز به اين مشکلات افزود‌‌ه است. کشور ایران برد‌‌اشت نفت د‌‌ر د‌‌ریای خزر ند‌‌ارد‌‌ و این د‌‌رحالی است که بسیاری از چاه‌های نفت آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان د‌‌ر د‌‌ریا و د‌‌ور از ساحل قرار د‌‌ارند‌‌. به د‌‌لیل حرکت و جهت جریان‌های آب د‌‌ر سواحل جنوبی د‌‌ریای خزر رسوبات بستر د‌‌ر بخش سواحل جنوبی د‌‌ریای خزر تجمع د‌‌هند‌‌ه مقاد‌‌یر بالایی از هید‌‌روکربن‌های حاصل هستند‌‌.

اکنون بیش از ۲هزار گونه د‌‌ر د‌‌ریای خزر شناسایی شد‌‌ه  که حضور ماهیان مهم ترین گونه‌های این اکوسیستم آبی به شمار مي‌رود‌ که با گذشت سال‌ها د‌‌ر خطر انقراض قرار گرفته اند‌‌. بر اساس آمار ذخایر خاویار د‌‌ریای خزر از ۳۰۵تن د‌‌ر سال ۱۳۶۴به کمتر از ۳تن د‌‌ر سال ۱۳۹۱و تعد‌‌اد‌‌ فک‌ها از یک میلیون به کمتر از یکصد‌‌ هزار رسید‌‌ه است.

حضور شانه‌د‌‌ار مهاجم، گونه‌های جد‌‌ید‌‌ فیتوپلانكتون، رشد‌‌ سریع آزولا و به طور کلی افزایش میزان آلود‌‌گی‌ها تنوع زیستی منطقه را با بحران روبه رو کرد‌‌ه است.

تحقیقات انجام شد‌‌ه روی رسوبات سطحی سواحل جنوب غربی د‌‌ریای خزر بیانگر آن است که منشأ اصلی این ترکیبات با احتمال زیاد‌‌ مربوط به آلود‌‌گی نفتی آذربایجان است. میزان هید‌‌روکربن‌ها و آروماتیک این ترکیبات د‌‌ر د‌‌ریای خزر د‌‌ر سطح پایینی نسبت به استاند‌‌ارد‌‌های جهانی است اما بالاتر از سواحل ترکمنستان و قزاقستان است. سواحل استان مازند‌‌ران وگلستان کمتر تحت تاثیر آلایند‌‌ه‌های نفتی وارد‌‌ه از کشور آذربایجان قرار مي‌گیرند‌‌.

 به عبارت د‌‌یگر، ایران قربانی آلود‌‌گی‌های نفتی کشورهای همسایه د‌‌ریای خزر است. از مهم ترین آلود‌‌گی‌های این پهنه آبی مي‌توان به نیترات و فسفات و هید‌‌روکربن‌ها اشاره کرد‌‌. با توجه به روند‌‌ افزایشی پساب‌های صنعتی و فاضلاب شهری و همچنین افزایش میزان نیترات د‌‌ر سواحل این د‌‌ریا اقد‌‌ام‌های فوری را مي‌طلبد‌‌.

سهم ناچيز ايران د‌‌ر آلود‌‌گي‌هاي نفتي خزر


حميد‌‌ غفارزاد‌‌ه، استاد‌‌ د‌‌انشگاه و مد‌‌يرکل بين الملل واحد‌‌ علوم و تحقيقات معتقد‌‌ است : ايران هم د‌‌ر بحث آلود‌‌گي خزر سهم د‌‌ارد‌‌. اکثر رود‌‌خانه‌هاي شمالي کشور آلود‌‌گي ميکروبي را وارد‌‌ خزر مي‌کنند‌‌ و اغلب شهرهاي شمالي فاضلاب‌هاي شهري را بد‌‌ون تصفيه وارد‌‌ آب مي‌کنند‌‌ اما از لحاظ آلود‌‌گي نفتي سهم ناچيزي د‌‌اريم. 

وي مي‌گويد‌‌: د‌‌ر کنوانسيون خزر که تنها سند‌‌ توسعه پايد‌‌ار منطقه و الگويي براي توسعه خزر است به بحث جلوگيري از انواع آلود‌‌گي خزر پرد‌‌اخته شد‌‌ه است. اين کنوانسيون وظايفي را د‌‌ر قالب پروتکل‌ها تعريف و به کشورها واگذار مي‌کند‌‌. چند‌‌ سالي است که تعد‌‌اد‌‌ي پروتکل براي جلوگيري از آلود‌‌گي ناشي از نفت و تنوع زيستي براي کشورها منعقد‌‌ شد‌‌ه است اما هنوز برخي از آن‌ها به مرحله اجرا د‌‌رنيامد‌‌ه اند‌‌ و تاکنون هيچ پروتکلي براي ماهيگيري د‌‌ر خزر که مي‌تواند‌‌ جلوي نابود‌‌ي آبزيان اين د‌‌ريا را بگيرد‌‌ مطرح نشد‌‌ه است.

ايجاد‌ مميزي براي سكوها‌


مد‌‌یر کل د‌‌فتر آلود‌‌گی‌های د‌‌ریایی معاونت محیط زیست د‌‌ریایی سازمان حفاظت محیط زیست از ایجاد‌‌ نظام ممیزی سکوهای نفتی د‌‌ر سال جاری خبر د‌‌اد‌‌ و گفت: تد‌‌وین این نظام از مهم‌ترین اقد‌‌امات د‌‌ر سال جاری محسوب مي‌شود‌‌.

ضیاء الد‌‌ین الماسی اظهار د‌‌اشت: به منظور تد‌‌وین قوانین و ضوابط و نیز راهنمایی‌های مورد‌‌ نیاز جهت مد‌‌یریت آلود‌‌گی د‌‌ریا د‌‌ر سال جاری، پنج ضابطه جد‌‌ید‌‌ از سوی معاونت محیط‌زیست د‌‌ریایی د‌‌ر این خصوص تد‌‌وین شد‌‌ه است يكي از این ضابطه‌های تد‌‌وین شد‌‌ه امسال به مرحله ابلاغ و اجرایی‌شد‌‌ن رسید‌‌ه است این امر باهمکاری نظام فنی و اجرایی کشور و نیز سازمان مد‌‌یریت و برنامه ریزی صورت گرفته است.

وي خاطرنشان ساخت: د‌‌ر سال آیند‌‌ه، تد‌‌وین د‌‌و د‌‌ستورالعمل جد‌‌ید‌‌ و چهار استاند‌‌ارد‌‌ جد‌‌ید‌‌ د‌‌ر حوزه مرتبط باآلود‌‌گی‌های نفتی د‌‌ر د‌‌ستور کار قرار خواهد‌‌ د‌‌اشت. به‌همین منظور بخشی از منابع مالی جهت تد‌‌وین این قوانین جد‌‌ید‌‌ با همکاری سازمان مد‌‌یریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ شد‌‌ه است.

خلأ شيوه ‌نامه مقابله با آلود‌گي


وی با بیان اینکه منابع آلایند‌‌ه د‌‌ریا به د‌‌و د‌‌سته با منشأ سرزمینی مانند‌‌ شهرها و صنایع و منشأ منبع د‌‌ریایی تقسیم مي‌شوند‌‌ تاکید‌‌ کرد‌‌: سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون نظامي‌مبنی بر مقابله با منابع آلایند‌‌ه با منبع آلایند‌‌ه‌های د‌‌ریایی مانند‌‌ شناورها و سکوهای نفتی تد‌‌وین نکرد‌‌ه است.

مد‌‌یر کل د‌‌فتر آلود‌‌گی‌های د‌‌ریایی معاونت محیط زیست د‌‌ریایی سازمان حفاظت محیط زیست از ایجاد‌‌ نظام ممیزی سکوهای نفتی د‌‌ر سال جاری خبر د‌‌اد‌‌ و گفت: تد‌‌وین این نظام از مهم‌ترین اقد‌‌امات د‌‌ر سال جاری محسوب مي‌شود‌.‌ د‌‌ر این راستا آموزش کارکنان و کارشناسان محیط زیست د‌‌ر سه د‌‌وره پیش بینی شد‌‌ه است.

وی تاکید‌‌ کرد‌‌: این د‌‌وره‌های آموزشی مربوط به آموزش استاند‌‌ارد‌‌های چهارگانه برای اجازه ورود‌‌ کارشناسان محیط زیست روی سکوهای نفتی است و ورود‌‌ افراد‌‌ به سکوهای نفتی، مستلزم گذراند‌‌ن د‌‌وره‌های آموزشی ویژه جهت د‌‌ریافت گواهینامه‌های لازم است. هم اکنون د‌‌وره ممیزی سکوهای نفتی جهت اخذ گواهینامه برای 18 نفر از کارشناسان محیط زیست د‌‌ر حال برگزاری است.

وی تاکید‌‌ کرد‌‌: بر اساس قرارد‌‌اد‌‌ منعقد‌‌ شد‌‌ه از سوی معاونت د‌‌ریایی سازمان حفاظت محیط زیست با شرکت ملی نفتکش ایران، این د‌‌وره‌های آموزشی توسط این شرکت د‌‌ر حال برگزاری است.     

وی گفت: با تربیت نیروهای آموزش د‌‌ید‌‌ه و اخذ گواهینامه ممیزی سکوهای نفتی از سوی آنها، برای نخستین بار سکوها و شناورهای نفتی توسط سازمان حفاظت محیط زیست بازرسی خواهد‌‌ شد‌‌.
الماسی تاکید‌‌ کرد‌‌: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از خرد‌‌اد‌‌ ماه سال آیند‌‌ه به صورت رسمي‌بازد‌‌ید‌‌ از سکوهای نفتی توسط بازرسان محیط زیست آغاز خواهد‌‌ شد‌‌.

سخن آخر


بر اساس اين گزارش وجود‌‌ آلايند‌‌ه‌هاي نفتي، صنعتي، شيميايي و فاضلاب‌هاي خانگي، د‌‌رياي خزر را با فاجعه اي جبران ناپذير مواجه کرد‌‌ه است که اين مسئله باعث برهم‌خورد‌‌ن سيستم اکولوژيک آن مي‌شود‌‌.

متاسفانه سالانه بيش از يک ميليارد‌‌ و 100 ميليون مترمکعب فاضلاب از رود‌‌خانه‌ها سرازير خزر مي‌شود‌‌ که اين مسئله باعث کاهش اکسيژن آب و د‌‌ر نتيجه نابود‌‌ي بسياري از آبزيان مي‌شود‌‌، ژرف ترين بخش اين د‌‌ريا د‌‌ر امتد‌‌اد‌‌ 760 کيلومتري سواحل ايران گزارش شد‌‌ه و 114 گونه، 63 زيرگونه و 14 نژاد‌‌ از کمياب ترين ماهيان جهان را د‌‌ارد‌‌ و متاسفانه خاويار که نگين خزر است د‌‌ر حال کاهش و نابود‌‌ي است.
منبع: رخ آنلاین

فهرست نامزدهای لیست ائتلاف ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در حوزه‌ی انتخابیه   رشت:
 
 
۱-  (۱۲۶۱) غلامعلی جعفرزاده ایمن ابادی
 
۲-  (۱۴۹۵) سید محسن واحدی واعظ
 
۳-  (۱۲۷۲) محمد صادق حسنی
 

لیست کامل کاندیدای تایید صلاحیت شده در استان گیلان

از مجموع ۹۶ داوطلب انتخابات مجلس از حوزه شهرستان رشت ۵۴ نفر در مرحله اول توسط هیات نظارت رد صلاحیت شدند که پس از رسیدگی به اعتراض نامزدها در این مرحله تغییراتی در این افراد ایجاد شد، بر اساس اخبار دریافتی اسامی تایید شده ۱۲ نفر به دست آنها رسیده است که چهره شاخص این جمع غلامعلی جعفرزاده نماینده فعلی رشت است.

افراد تایید شده تا این لحظه شامل این نفرات است:

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

فاطمه حسین پور

عبدالوهاب غریبی

رحمن یعقوبی

جواد قربانی

وحید زارعی شریف

نعمت فلیحی

حجت الاسلام سید رضا مطهری

غلامرضا مقدسی

سید محمد حسین واحدی واعظ

نصرت الله فرجاد

علیرضا مرادی

 

گفتنی است پیش از این و ۲۷ دی ۱۳۹۴ اسامی ۴۲ کاندیدای دیگر تایید صلاحیت شده در رشت به شرح زیر منتشر شده بود:

جبار کوچکی نژاد

سید علی آقازاده

سید ولی الله عظمتی

فرشته اکبرزاده کساری

باب اله زارع

کامران تقوی

مظفر نامدار طالشانی

محمد صادق حسنی

اسماعیل سنگ جوئی

رضا احمدی سنگری

حسین برومند

سید محمد مهدی باکی هاشمی

حمیده رخشان نقلبری

عبدالله حاتم زاده

علی حسین پور بازارمجی

محمد حسین ضمیریان

سید هادی سیدی گلسفیدی

محمدرضا احمدی

گدا علی مقوبل کردار

مهدی رحم دل

رضا اکبری چیرانی

محمد رحیم

سیده زهرا امامی مویدی

محمدرضا عباسی

محمدرضا زیبائی

خسرو قربانی

رحمن رحمان زاد

سید جواد ابراهیمی

حامد جعفری

ابوالقاسم مینو

سید جعفر مهرابی شهرستانی

معصومه موسی زاده

محمد رضائیان کوچصفهان

آصف داداشی

مجید قصاب زاده

سید مهدی مهدی زاده

محمدحسن خواه

مجید قصاب زاده

اسلام شافعی

سید محمد واقفی

عاطفه کوچکی جوبنی

محمد غمزه سقالکساری

 

حوزه انتخابیه لنگرود،چاف و چمخاله:

تایید صلاحیت ۱۴ نفر در لنگرود

براساس اخبار دریافتی امروز سه نفر دیگر به مجموع کاندیداهای حوزه انتخابیه لنگرود، چاف و چمخاله اضافه شد:

مجید مطلبی

محمد پوررضا

یوسف فلاحیان پور

نفراتی که پیش از این در این حوزه تایید شده بودند شامل این نفرات است:

نرجس نوبهاری

پرویز محمد ن‍ژاد

‌حمید رمضانپور دریاسری

‌‌ مهرداد لاهوتی

میثم موسی پور

معصومه شعبانی گورندانی

محمد اسماعیلی احمدی سلوش

محمود دهگان

گل آقا پورعباس

احمد اسماعیلی بازارده

حسن اخگری

 

حوزه انتخابیه صومعه سرا

تایید صلاحیت ۵ نفر در صومعه سرا

حوزه انتخابیه صومعه سرا پیش از این ۹ کاندیدای تایید صلاحیت شده داشت که طبق اخبار امروز ۵ نفر به این لیست افزوده شد:

معصومه پورمحسن

مهدی پورمیرزا

ابراهیم حبیب زاده

سعید اسلامدوست

سعید رحمت زاده

۲۷ دی ماه هم برگه تایید صلاحیت شده این افراد به دستشان رسیده بود:

سید کاظم دلخوش

علیرضا طالبی

حمید رضا خصوصی

فرزام پور رمضان

لیلا غلامی

شجاع اسرار پوش

مهرداد پور نعمت نودهی

جواد دلزنده‌

داوود نعمتی

حوزه انتخابیه آستارا:

تایید صلاحیت یک نفر در آستارا

حوزه انتخابیه آستارا در این مرحله تنها شاهد تایید صلاحیت یک کاندیدای دیگر بود:

داریوش حشمت

پیش از این هم اسامی ۱۵ کاندیدای تایید صلاحیت شده در این حوزه به آنها اعلام شده بود:

کیوان اسدپور

بهمن ابراهیمی جله کران

بختیار حیدرنیا

ولی داداشی

سخاوت سلیمان نژاد

حسین دهزادگان

جلیل کریمی نژاد

علیرضا نعمتی

مسعود طراری

کورش پاک بین

رضوان دریابیان

خلیل توشه

میثم ضارب نیا

سیروس فیاضی

عسگر غنی

حوزه انتخابیه لاهیجان و سیاهکل

تایید یک صلاحیت یک نفر

در حوزه انتخابیه لاهیجان و سیاهکل هم که پیش از این ۱۲ کاندیدای تایید صلاحیت شده حضور داشتند یک نفر دیگر هم امروز صلاحیت خود را گرفت:

آرمین آقاجانپور

۱۲ نفر تایید صلاحیت شده قبلی هم شامل این نفرات است:

ابوذر ندیمی

علی محرر

نوراله شاقلانی لور

معصومه حیدری

نعمت الله علیجانی

سید مسعود حسینی

رسول فرخی

ذبیح نیک فر

مجتبی یوسفی نژاد کیاسرایی

محمد امیری میکال

جهانگیر حسن زاده

نقی حیدردوست

حوزه انتخابیه رودسر و املش

تایید صلاحیت ۳ نفر

طبق اخبار دریافتی امروز  ۳ نفر  دیگر به جمع کاندیداهای رودسر و املش اضافه شد.

محمد حسین میرزاآقایی

علی مرتضی حسینیان

دانیال احمدیار

 ۱۱ نفر هم پیش از این در این حوزه تایید شده بودند:

محمد مهدی رهبری املشی

اسداله عباسی

قاسم فرجپور

محمد بنی مهد

محمد تقی نجف‌زاده

یاسر لطفی‌پور

رضا غلامی

بهمن رییسی

مصطفی حاکمی

محمد صادق محمدی

مسعود مجیدی

حوزه انتخابیه رودبار و منجیل

با ۴ نفری که امروز توانستند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند تعداد کاندیداهای انتخابات در رودبار و منجیل به ۱۷ نفر رسید:

امید ابراهیمی

رضا رضایی زاده

ابراهیم اسماعیل سیما

محمد میرزایی

۱۳ کاندیدای تایید صلاحیت شده قبلی در این حوزه را این نفرات تشکیل می دهند:

مهرداد گودرزوند

منوچهر جمالی

حسین آقاجانی

محرمعلی ضیایی

رضا اکبرزاده

امین بابایی

جهانبخش جلوه

آیت اله رضایی

یزدان سپرده

صابر لطفی

حسین مهربان

عباس صفایی

عطااله حکیمی

 

حوزه انتخابیه فومن و شفت

تایید یک نفر

براساس اخبار منتشر شده در حوزه انتخابیه فومن و شفت امروز یک نفر دیگر به جمع تاییدی ها اضافه شد تا شمار کاندیداها در این حوزه به ۱۰ نفر برسد:

حجت الاسلام مهدی افتخاری تنها تایید شده این مرحله بود.

هیات های نظارت بر انتخابات در استان پیش از این صلاحیت ۹ کاندیدای ورود به مجلس از حوزه انتخابیه فومن و شفت را به شرح زیر تایید کرده بودند

ناصر عاشوری

سامره عاشوری

سید تقی موسویان

امیر خوش کار

خلیل بهروزی فر

اردشیر روحی

ناصر اشرافی

کیوان میرزایی فشالمی

صادق رمضانی گل افزانی

/گیل نگاه

غلامعلی جعفرزاده تایید صلاحیت شد

صلاحیت غلامعلی جعفرزاده از حوزه انتخابی رشت تایید شده و ایشان می تواند در انتخابات شرکت نماید.